správní řízení

Zástupce ombudsmanky upozorňuje na to, že mnoho stavebníků doplácí na organizačně a personálně nepřipravenou novelizaci stavebního zákona. Orgány územního plánovaní, od kterých je nově nutné získat závazné stanovisko k posouzení souladu stavebního záměru s územně plánovací dokumentací, nezvládají žádosti vyřizovat v zákonné lhůtě 60 dnů.

Veřejná ochránkyně práv upozornila v tiskové zprávě ze dne 14. 9. 2018 na nedodržování lhůt při posuzování zdravotního stavu posudkovými lékaři v řízeních o příspěvku na péči. Dle jejího vyjádření se jedná o dlouhodobý problém, kterého si je ministerstvo vědomo, ale vzhledem k nedostatku posudkových lékařů a množství žádostí o posudek není v jeho silách lhůty zkrátit.

Ústavní soud dnes rozhodl o naší ústavní stížnosti ve věci odškodnění za nepřiměřenou délku správního řízení. Ústavní soud zrušil prvoinstanční a druhoinstanční rozhodnutí z důvodu, že soudy dostatečně neodůvodnily svá rozhodnutí o nároku žadatelky o odškodnění na náhradu nemajetkové újmy způsobené nesprávným úředním postupem.

Ministerstvo dopravy ČR je, obdobně jako další ministerstva, odpovědné za nezákonná rozhodnutí a nesprávný úřední postup vyskytující se v odvětví státní správy, jež náleží do jeho působnosti. Typickým příkladem odškodnění, které ministerstvo poskytuje, je odškodnění za nezákonně odebraný řidičský průkaz. 

Správní řízení je postup správního orgánu, jehož účelem je vydání rozhodnutí, jímž se v určité věci zakládají, mění nebo ruší práva anebo povinnosti určité osoby nebo jímž se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá.

Existuje právo na přiměřenou délku správního řízení? Dle našeho názoru rozhodně, nebo by přinejmenším mělo. Dle českých soudů však otázka nemá jednoznačnou odpověď, resp. v určitých případech je pozitivní a v jiných negativní.

Dle zásady dobré správy je správní orgán povinen vyřizovat věci rychle, hospodárně a bez zbytečných průtahů, činit úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené a vydávat rozhodnutí bez zbytečného odkladu. Nedodržuje-li správní orgán tuto zásadu, tedy dochází-li k nečinnosti, lze se bránit žádostí k provedení opatření proti nečinnosti, žalobou proti nečinnosti a ústavní stížností.

Přihlásit se k odběru správní řízení